Rabu, 24 Jun 2009

Apakah Beza Cuaca dan Iklim?

Cuaca biasanya merujuk kepada tempatan dan jangka pendek. Jika hujan di Kuala Lumpur tempat kita tinggal, ini dikatakan cuaca. Iklim pula adalah jangka panjang dan tidak hanya terhad kepada satu lokasi sahaja.

Iklim sesuatu kawasan adalah purata keadaan sesuatu rantau dalam satu tempoh yang tertentu. Misalnya jika kawasan tempat anda tinggal mengalami hujan lebat, ini sebahagian iklim bagi rantau berkenaan. Amat penting apabila membicarakan mengenai iklim adalah jangka panjang malah ratusan tahun adalah singkat apabila memperkatakan mengenai iklim.

Perubahan iklim kadang-kala mengambil masa 10 ribu tahun dan hujan yang lebat dalam masa dua hingga tahun tidak menggambarkan perubahan iklim. Ini hanyalah anomali iaitu keadaan yang bukan berlaku dalam rangkaian statistik tetapi tidak mewakili keadaan kekal jangka masa panjang. Ia boleh mengambil masa beribu-ribu tahun untuk memanaskan atau menyejukkan hanya 1 darjah secara semulajadi. Bagi mendapatkan kitaran era ais, suhu Bumi boleh berubah kerana aktiviti gunung berapi, perbezaan dalam kitaran tumbuhan, perubahan dalam amaun radiasi matahari dan perubahan semulajadi dalam kimia atmosfera.

*Dipetik dari majalah estidotmy, edisi 88

Tiada ulasan: